Ukiyo e nedir?

Edo Dönemi’nde (eski Tokyo) ortaya çıkan bir baskı çeşidine verilen isimdir.Japon resim sanatı türüdür. Tiyatro, klasik edebiyat, şiir, yerel efsaneler, natürmort, imparatorluk ailesi ve din gibi birçok teması vardır. Ukiyo’nun kelime anlamı, içinde “modern olma”yı da barındırır.Ukiyo aynı zamanda değişken durumların “geçici dünyası”anlamına da gelir.. Çağdaş tarzı da tasvir eden resim türüdür. Bu kelime budist bir kelimedir.Japoncada “e” kelimesi, resim anlamına gelir.Ukiyo-e de “geçici dünyanın resimleri anlamındadır.1600 lü yollardan 1800lü yıllara kadar, Japonya’nın da şogun tarafından yönetildiği o dönemlerde, Edo dünyanın en büyük şehirlerinden biri haline geldi.Bu yüzyıllarda şogun rejimi altında eğlence hayatına dahi kısıtlamalar getirilmiş ve Japonya’daki zevk mahallelerinde çeşitli düzenlemeler yapılmıştı.Yapılan bu düzenlemeler sonucunda zevkli ve keyif verici bir zaman geçirmek zorlaşmıştı.Ama bu insanları eğlence düşkünü yaptı.Adeta insanların içindeki eğlenme arzusu kamçılandı.Edo döneminin ünlü karakterleri:kortezanlar, geyşalar, sumo güreşçileri ve kabuki aktörleri.”Geçici dünya” aslında hayatın uçarılığı anlamına gelse bile daha sonra tiyatroların, restoranların, çayhanelerin, gündelik hayatın ve büyüyen şehrin sıradanlığından ve monotonluğundan uzaktaki rahat, vurdumduymaz ve hoş ortamlarını anlatmak için kullanılmaya başlanmıştır.İnsanlar o dönem de ünlülerin hayatlarının çok renkli gösterişli olduğunu düşünüyordu.

Bu akımla Japonya tarihinde ilk defa, sanatçılar ,toplumun geneli tarafından beğenilen imgeler üretmiş oldular.İzleyen insanlara tasvir edilmiş olan dünyanın da üstünde dolaşıp onları izliyor gibi his yaşatmak amaçlanıyordu.İmgeler izleyicilere şoguna karşı gelmeden ve aktif olarak yer almadan hoşa giden taraflarının keyfine varabilecekleri mesajını verecek şekilde çiziliyordu.Sıra dışı bir perspektif kullanılıyordu.Çünkü izleyicilerin manzara üzerine gezindiklerini hissetmeleri amaçlanıyordu.Resimler aslında fotoğrafın icadından önce yapılıyor.Resmin tümüne genel bi bakış sunmak yerine bir sahneye ait geçici anın izlenimi yaratılmıştı.Bu aynı fotoğraf gibi kesik bir sahneydi.Farklı ton doku yaratmak için özel olarak uğraşılmıyordu.Resimler gerçekliği taşımıyordu.Ahenk önemliydi, o yüzden yoğun renk motif boşluk dengeleniyordu.Halkın eserleri almaya maddi gücü yetmiyordu.İlk dönem eserleri oldukça pahalıydı.Çünkü eserler Hint mürekkebi ile yapılıyordu.Geçici ve değişken bir dünyanın Japon’larda ahşap baskıları ve resimleriydi bu akım
Utagawa Hiroshige
1797 yılında edo’da doğmuş ve 1858’de ölmüş olan japon ukiyo-e ustası.
19. yuzyılda, avrupa’da tanınmaya başlanan ukiyo-eresimleri arasında hiroshige’nin de çalışmaları bulunmaktadır. çalışmalarından özellikle camille pissarro ve vincent van gogh gibi isimler de etkilenmiş ve ilham almışlardır.
Hiroshige :Yılbaşı gecesi Oji’deki Çitlembik Ağacının Etrafındaki Fosforlu Mantarlar eseri ne anlatıyor?
Yüksekten bakıldığında kocaman bir çitlembik ağacının altında toplanan tilki sürüsü görülüyor.Burası eski Tokyo’nun kuzeyinde bulunan Oji İnari Tapınağı’dır.Tilkilerin yılbaşı gecesinde insana dönüşmek için tapınağın önünde bulunan ağacın etrafında toplandıklarına inanılıyordu.Bu bölgenin insanları bir sonraki senenin mahsül durumunu tahmin edebilmek için bir tür mantar tarafından üretilen fosforlu ışığı incelerlerdi.Ukiyo-e sanatının son büyük ustasıdır.Dönemde bu ünlü toplumsal karakterlerinin resmedilmişti geleneği değiştirilmiştir.Doğaya keskin gözlem gücüyle bakışmıştır.Dinamik açıların kompozisyona kazandırdığı dramatik unsurlar , Japoncanın sağdan sola doğru okunduğunu da düşünürsek daha etkili hale gelir.